כמי שעוסק מזה למעלה מעשור בקידום אתרים לעו"ד (וכעו"ד לשעבר בעצמי), כמה מהמסקנות העיקריות שלי מההתעסקות היומיומית בתחום הן, ראשית, שתחום הקידום לעורכי דין בארץ תחרותי מ-א-ד ביחס לכמעט כל תחום אחר. שנית, אני היום בטוח שלמקדם אתרים לעורכי דין צריכה (ואפילו חייבת) להיות זיקה כלשהי למשפטים. למה? פשוט כי זה יקל עליו פי כמה להבין מה נכון לעשות, איך להבחין בין עיקר לטפל ובאילו ניואנסים לשים דגש מדויק יותר ובהתאם להיות מתוגמל ע"י גוגל.
במדריך הבא אני מרכז את הפרמטרים הקריטיים לקידום אתרים מניב לעורכי דין, בצירוף כמה טיפים ייחודיים.
למה משרד עורכי דין של היום זקוק לקידום בגוגל ובמה שונה קידום אתרי עורכי דין מקידום תחומים אחרים?
עורכי דין עצמאיים ומשרדי עורכי דין (פירמות וגם משרדים קטנים) צריכים לקדם את אתרי האינטרנט שלהם על מנת להיראות בצמרת מנועי החיפוש, וזאת כדי להיחשף בפני לקוחות פוטנציאליים המחפשים שירותים משפטיים. קידום אתרי עורכי דין מעט שונה מקידום עסקים מסוגים אחרים, מכמה סיבות.
ראשית, קיימות תקנות מחמירות יחסית של לשכת עורכי הדין המסדירות כללים אתיים ואיסורים על סוג מסוים של פרסומות, מה שמקשה על משרד עורכי דין לשווק את עצמו בדומה לעסק "רגיל" אחר (למשל: אסור לפרסם בטלוויזיה, ברדיו ובשלטי חוצות).
שנית, התחרות בשוק המשפטי בישראל גבוהה יותר מהרבה תחומים אחרים. לעורך דין בשוק הפרטי בד"כ יש צורך תמידי להזרים תיקים חדשים למשרד בעקביות, והופעתו במעלה תוצאות החיפוש האקטיבי של גולשים בגוגל מקנה לו את החשיפה בעלת-הערך הדרושה להשיג זאת.
גוגל, מנוע החיפוש שהוא השליט הבלעדי בארץ, מציע את האפשרות לקידום אורגני (הופעה בתוצאות הרגילות) וכן לקידום ממומן (המודעות שמוצגות בתחילת עמוד התוצאות) שיכולים לעזור לעורכי דין לפרסם טוב יותר את המומחיות שלהם. בסופו של דבר, שתי צורות הקידום הללו חיוניות ומתגמלות, ומומלץ להשתמש בהם כדי לקבל נתח חשיפה איכותי בשוק המשפטי התחרותי של ימינו, וליצור יותר הזדמנויות צמיחה.
קידום אתרים לעורכי דין – אורגני או ממומן?
שימוש בשיטות אורגניות הוא בעל יתרון משמעותי שכן הוא מאפשר לעורכי דין לקבל יותר ביקורים "טבעיים" באתר ולאורך זמן רב יותר. הסטטיסטיקה והניסיון שלי בשטח מראה שהופעה בצמרת התוצאות האורגניות מגבירה את אמינות המותג של המשרד, מהימנותו ואת הסבירות שלקוחות יחזרו לאתר לעתים קרובות, כמו גם שאיכות הלידים מתנועה אורגנית פשוט איכותית הרבה יותר.
צורת פרסום זו מועילה במיוחד לעורכי דין המעוניינים להשיג ביסוס מומחיות בתחום ספציפי והוכחה לעבודה בעלת ערך ומוצלחת, שכן מדובר על התוצאות הטבעיות שגוגל מציע לגולשים – המשדרות אמינות גבוהה בהרבה ביחס לתוצאות הממומנות.
מצד שני, קידום ממומן בגוגל, עליו כתבתי בהרחבה כאן, יכול לספק דחיפה מהירה בקבלת פניות, כמו גם הגדלת הנראות שלכם עבור לקוחות פוטנציאליים שאולי לא ניתן להגיע אליהם באמצעות שיטות אורגניות בלבד (תחומים תחרותיים מדי/הימצאות שירותים ממשלתיים בצמרת החיפושים וכדומה).
ההבדל ב-2 השיטות הנ"ל שקול להבדל בין בניית נכס נדל"ן מניב לטווח ארוך שהוא לגמרי שלכם (אורגני) לבין השכרת נכס לזמן מוגבל כל עוד תמשיכו לשלם (ממומן). בסך הכל, שילוב של קידום אורגני בשילוב עם ממומן יפיק, מן הסתם, תוצאות טובות יותר מכל אחת מהשיטות בנפרד.
טיפ של מומחה: בתחומים התחרותיים ביותר, מומלץ לשקול השקעה בממומן רק עבור הביטויים ה"כבדים" יותר (אלה שייקח המון זמן ומשאבים לקדם אורגנית), ובמקביל לקדם אורגנית את יתר ביטויי התחום הצדדיים. (לדוגמא: להופיע באדס בביטוי הקשה "עורך דין גירושין", ולקדם אורגנית ביטויים כגון: "מזונות אישה", "משמורת ילדים", "הסכם ממון" וכיוב').
קידום אורגני לאתרי עורכי דין (SEO) – דגשים להצלחה ושלבים מרכזיים
קידום אתרים למשרדי עורכי דין ברמה גבוהה מחייב הקפדה על כל שלבי קידום האתר בצורה יסודית ומסודרת תוך יישום העקרונות המודרניים של ה-SEO בתחום הספציפי.
ראשית, מחקר מתחרים חייב להתבצע בצורה מדויקת ולאחר מכן מחקר מילות המפתח צריך לייצר בדייקנות את ביטויי המטרה אותם אנו מעוניינים לקדם על מנת להצליח. אתרי משרד עורכי דין צריכים להיות אופטימליים עבור מילות מפתח הקשורות לתחום העיסוק הכללי שלהם או לתחום הפרקטיקה הייחודי להם. יש לבנות אסטרטגיית תכנים לאתר וליישמה בפועל לאורך זמן.
לצד התוכן יש ליישם אסטרטגיית בניית קישורים יעילה. שלבים נוספים הם: השקעה בחוויית משתמש טובה ובקריאה לפעולה, אופטימיזציה נכונה של החלק הטכני באתר לפי דרישות גוגל, אופטימיזציה של התכנים וכמובן עדכון שוטף של האתר – תכניו ונראותו – ככל שעובר הזמן. כל המרכיבים הללו ביחד מהווים מה שמכונה קידום אתרים אורגני לעורכי דין, הדורש מסירות ועבודה מקצועית כדי להניב תוצאות מוצלחות. להלן נרחיב על כל אחד מן השלבים:
מחקר מילות מפתח
אחד השלבים החשובים ביותר בכל פרויקט SEO. השלב כולל לגלות באילו מילים וביטויים אנשים משתמשים כאשר הם מחפשים מוצרים, שירותים, מידע או כל דבר אחר הקשור לאתר שלכם. בתחילת פרויקט SEO, חיוני לזהות ולנתח את הביטויים הרווחיים ביותר שאתם מעוניינים לקדם באתר. כדי לעשות זאת כראוי, יש "לחפור" עמוק בנתוני מנוע החיפוש הזמינים כדי לקבוע באילו מילים משתמשים לקוחות פוטנציאליים, כיצד נעשה בהם שימוש מושכל, מהי רמת התחרותיות בהם (ואם בכלל כדאי להשקיע משאבים בקידומם) ומהו המאמץ הצפוי כדי לקדם אותם לעמוד הראשון.
לעיתים, מגיעים למסקנה כי דווקא ביטויי "זנב ארוך" (שרשרת מילים ארוכה ופחות גנרית) תשתלם לנו יותר מאשר קידום בביטויים כליים ותחרותיים יותר (למשל: "עורך דין מומחה בתביעות סיעוד" יכול להיות מועדף לקידום על פני "עורך דין נזיקין").
עם תהליך מחקר יסודי של מילות מפתח, בסופו של תהליך מקבלים תובנות חשובות לגבי התנהגות לקוחות ומתקבלות החלטות מושכלות לגבי הביטויים שאתם צריכים להתמקד בהם כדי להשיג תוצאות מקסימליות ולגבי חלוקת העבודה במלאכת הקידום הלאה.
טיפ של מומחה: מומלץ שאדם בעל השכלה משפטית יעבור על נתוני מחקר מילות המפתח. מניסיון, לעיתים ביטויים שנראים על פניו "שווים" לקידום יתבררו לאחר בחינה של עין מקצועית ככאלה שלא מניבים במיוחד (שלא לומר מבזבזי זמן ואנרגיה..).
חקר מתחרים
מחקר של המתחרים העיקריים בתחום המקודם הוא המפתח להשגת יתרון יחסי על פני המתחרים. בדיקת דרגת הקושי בקידום והמשאבים הדרושים הם היבטים חשובים שניתן לנתח בעת מחקר מתחרים, שכן ניתן, בעזרת כלי קידום אתרים שונים, לחזות בפעולות ה-SEO שהמתחרים מבצעים.
בנוסף, יש לשים לב להעדפה של גוגל בתחומים מסוימים, שכן זה יכול גם לעזור להגדיר כיצד ליצור נוכחות מקוונת יעילה (למשל, מגלים שגוגל מעדיפה בביטוי מסוים להציג דווקא סרטוני וידאו, בעוד שבביטוי אחר היא מעדיפה להציג יותר תוכן משפטי מקצועי). השגת תובנות לגבי מה המתחרים עושים, מה גוגל מעדיף וכיצד יושמו אסטרטגיות קידום שונות אצל המתחרים המובילים – הם צעד ראשון מצוין בפיתוח תכנית מקיפה לקידום מנצח של אתר עורך הדין.
טיפ של מומחה: בשלב מחקר המתחרים שימו לב מה עושים המתחרים שקרובים אליכם גיאוגרפית (ועשו לאחר מכן מלאכה קצת יותר טובה..). הרבה פעמים ניתן למצוא יופי של הזדמנויות בקידום מוכוון מיקום, שכן רמת התחרות עבור מקום מוגדר פוחתת משמעותית בזמן שגולשים רבים מעדיפים לבצע את החיפוש שלהם בצירוף שם העיר/האזור הגיאוגרפי הרצוי להם ("עורך דין מקרקעין אשדוד", "מומחה לגירושין בפתח תקווה" וכיוב'). לזאת יש להוסיף שימוש חכם בחשבון "גוגל לעסק שלי", שעל בסיס לוקאלי, בעבודת קידום נכונה, יביא לכם גם הוא תנועה לאתר.
גיבוש אסטרטגיית תוכן
בשלב התווית אסטרטגיית תוכן, תכנון הקטגוריות והמאמרים באתר הוא חיוני מאד. חשוב לשקול היטב אילו קטגוריות יהיו מתאימות לאתר ולתחום המומחיות הספציפי. יש גם צורך להחליט אילו היבטים ספציפיים של התחום נרצה להדגיש על מנת להבטיח שהתוכן שלנו משמעותי ומשפיע. יתרה מזאת, בשלב זה נזהה מהו האורך שאנו רוצים שכל מאמר יהיה ובאיזה סגנון המאמרים צריכים להיכתב, מה שיסלול עבורנו נתיב מוצלח לביסוס תוכן שיקודם במהירות.
אחד מהעדכונים האחרונים של גוגל (ינואר 2023) מתעדף באופן מפורש אתרים עם "תוכן מועיל" (Helpful Content) ומעניק להם בוסט במיקומים על פני אלה עם תוכן דל/בעל ערך נמוך. באתרי עורכי דין לעדכון זה אף משמעות רבה יותר מבתחומים אחרים, שכן אתר עו"ד מטבעו צריך לשקף ידע ומומחיות ולהיות תוכן עזר מקצועי ואמין לגולש.
טיפ של מומחה: עבור אופטימיזציה טובה של תוכן אונפייג' באתר, השימוש בכלי ה- Search Console של גוגל הוא בגדר חובה. הקונסול הוא כלי חינמי פנטסטי שמאפשר למקדם האתרים לבחון שורה של משתני SEO באתר, כשאחד המרכזיים הוא מאילו ביטויים מגיעה תנועה בפועל לאתר, אילו ביטויים קרובים להגעה לטווח שמביא כניסות, מהם העמודים החזקים ביותר ועל מה כדאי להתמקד בקידום כדי להשיג תנועה רבה יותר ואיכותית יותר (כולל רעיונות לביטויים שלא תאמינו שאנשים מחפשים ועשויים להביא לכם טראפיק טוב ורלוונטי).
התוויית אסטרטגיית קישורים נכנסים לאתר
אחד הפרמטרים המרכזיים בקידום אתרים הוא הקישורים הנכנסים אליו מאתרים אחרים.
בניית קישורים היא תהליך של קבלת קישורים (לינקים) מאתרים אחרים לאתר שלך, וזוהי אחת מהפעולות היותר "מלוכלכות" בתחום קידום האתרים האורגני, שכן לעיתים היא דורשת מניפולציות על מנוע החיפוש וניסיון לייצר קישורים בדרכים יצירתיות ו/או עוקפות ו/או בתשלום.
כשמגבשים פרופיל קישורים לאתר, חשוב לבחון את פרופיל הקישורים של המתחרים (מאילו מקורות המתחרה משיג קישורים נכנסים לאתר שלו) ולנתח אילו סוגי אתרים צפויים לספק לנו קישורים.
לאחר ניתוח ראשוני זה, מקדם האתר צריך לגבש אסטרטגיה משלו לבניית קישורים ולהשתדל להשיג קישורים נכנסים מאתרים בעלי מאפיינים ותוצאות שדומים לאלה הקיימים בפרופיל הקישורים של המתחרים. חשוב לציין כי יש להתמקד בהשגת קישורים איכותיים מאתרים בעלי סמכות גבוהה ולזכור תמיד שאיכות עולה על כמות כאשר מנסים ליצור אסטרטגיית בניית קישורים יעילה. בניית קישורים מתבצעת לכל אורך ימי קידום האתר בעקביות ושיטתיות והיא אף פעם לא באמת מפסיקה.
לאחרונה (2024), הודיעה גוגל בעדכון רשמי כי תעניש אתרים שקישרו אליהם קישורים ממקומות מפוקפקים / קישורים בתשלום, מה שהופך את המלאכה המורכבת בלאו הכי הזאת – לעוד יותר מאתגרת.
אופטימיזציית תגיות SEO ואופטימיזציה טכנית
אופטימיזציה של תגי SEO באתר ואופטימיזציה טכנית/מבנית שלו הם כלים חיוניים להבטחת הצלחת קידום אתרים יעיל לעורכי דין. תגיות SEO מספקות את המידע וההגדרה הדרושים למנועי החיפוש לגבי מהות התוכן שניתן למצוא באתר. המידע הזה כולל כותרות, תיאורי מטא, תגיות תמונה, כתוביות – ועוד. יש להגדיר את התגיות בהגדרות האתר באופן המדויק והמיטבי הן עבור הגולש והן עבור גוגל.
אופטימיזציה של הקישורים הפנימיים באתר מקלה על הרובוטים של מנועי חיפוש לסרוק את כל האתר בצורה מהירה ומדויקת יותר ונותנת למנוע החיפוש להבין מהם הנושאים שאנו רוצים לקדם בתוכו ומהי ההיררכיה של התכנים בו.
נוסף על כך, חשוב לזהות ולתקן כל שגיאה מבנית באתר שעלולה להוביל לפרשנות שגויה או לאינדקס לא שלם על ידי האלגוריתמים של מנוע החיפוש. אתר בעל מבנה טכני בריא חיוני לאופטימיזציה של חווית המשתמש, כמו גם מבטיח שהמשתמשים ימצאו את מה שהם מחפשים במהירות וביעילות – דבר חיוני לכל אתר מצליח על מנת לשמר מבקרים ולבסס אמינות.
בנוסף, העדכונים האחרונים של גוגל מבשרים לנו שגוגל מתגמלת באופן חד משמעי אתרים שנטענים מהר יותר, שכן הדבר גורם לחוויית משתמש נוחה יותר ואחוזי נטישה נמוכים יותר.
טיפ של מומחה: לפני התחלת מלאכת קידום אתר יש לבחון את פעולות הקידום שנעשו (אם נעשו) לפני כן: הרבה פעמים נרצה להתחיל באופן בריא, ולשם כך לעיתים נדרש לעבור על כל התכנים ולבחון את רמתם והתאמתם לאסטרטגיית התוכן שלנו.
במקרים נוספים נגלה כי פרופיל הקישורים הקיים לאתר חוסם אותו מפריצה קדימה במיקומים רק עקב קישורי ספאם/קישורים מזיקים אחרים – ששווה לבקש את הסרתם. פרמטרים מרכזיים נוספים שיש לבדוק בתחילת העבודה היא הגרסה הטקסטואלית של האתר (מה גוגל *באמת* מצליח לזהות כמלל החי בעמודים), שימוש בפקודת :site על מנת לבדוק שאין דפים מאונדקסים שלא היינו רוצים שגוגל יסרוק, וכן רספונסיביות האתר ותפקוד מרכיביו בגלישה מטלפונים ניידים.
חשיבות התוכן באתרים של משרדי עורכי דין ו- EAT שחשיבותו הולכת ועולה
כאמור, התוכן הוא המלך גם (ואף ביתר שאת) בכל הנוגע לאתרי עורכי דין. על משרד עורכי דין לשדר מקצועיות, ידע ובקיאות בתחומו ללקוחות פוטנציאליים הגולשים באתר האינטרנט שלו. ניתן להשיג זאת באמצעות תוכן המשקף אמינות וסמכות, מומחיות וידע מקצועי.
עקרון ה- EAT (מומחיות, סמכות ואמינות) הוכרז על ידי גוגל כאחד המרכיבים העיקריים כאשר מנסים לבנות את המותג שלכם באינטרנט.
מתן מידע על המקורות המשפטיים של המידע המוצג באתר יבנה אמון אצל המבקר בכך שהוא מקבל מידע מדויק ממקור בקיא. בנוסף, מתן ערך אמיתי לגולש על ידי מתן תובנות מקצועיות ומעשיות לגבי נושאים מעשיים יכול לתת לו ביטחון שהם בידיים טובות.
כאמור, גוגל בהחלט מתגמל אתרי עורכי דין המעניקים תוכן מעשיר ובעל ערך וניתן לקבוע באחריות כי בעזרת תוכן איכותי, שגם מעודכן באופן תדיר, תיסלל עבורכם הדרך הבטוחה לקידום במעלה תוצאות החיפוש בטווח הארוך.
טיפ של מומחה: שלבו באתרכם ביקורות אותנטיות מלקוחות עבר, כמו גם סיפורי הצלחה שהשגתם בפועל. לעיתים קרובות, הביקורות האלה תהינה הסיבה לביסוס ה-Trust שאתם כל כך מייחלים לו – הן מבחינת הנראות כלפי גוגל והן כאמצעי להגברת הסיכוי לפעולה מצד הגולש. גם שילוב של שאלות מרכזיות בתחום עם מענה תמציתי עליהם (FAQ) תעזור לכם בהגשמת המטרה הנ"ל, ובהטמעה נכונה של הסכמה בקוד האתר גם תיתן לכם בונוס של עוד נדל"ן בתוצאות החיפוש בגוגל – חלק מהשאלות והתשובות פשוט מופיעות מתחת לתוצאה ומרחיבות לכם את המקום בעמוד התוצאות.
- גורו הSEO העולמי, ניל פטאל, מרחיב על חשיבות עיקרון ה-E-A-T והדרכים ליישם אותו:
חווית משתמש נוחה וקריאה לפעולה
חווית משתמש נוחה וקלה לגולש הופכת לחשובה יותר ויותר בכל אתר השואף למצוא חן בעיני גוגל ובטח בכל הנוגע לאתרי עורכי דין. לגוגל קל מאד היום לזהות שגולש לא מרגיש נוח בגלישה באתר מסוים על ידי סגמנטים שהוא מקבל בזמן אמת. יש לשים דגש על היררכיה נכונה של האתר על כל הקטגוריות ותתי הנושאים שלו ולוודא ניווט קל בין כולם ובפרט בין העמודים האסטרטגיים באתר.
חשוב גם לאפשר לגולש לפנות אליכם במספר דרכים ולעשות זאת באופן נוח שלא יהיה אגרסיבי מדי מחד, אך ברור וישיר מספיק מאידך, כדי שבכל רגע נתון הוא יוכל לבצע פנייה/התקשרות. זכרו כי קריאה נכונה לפעולה של גולש היא לפעמים כל ההבדל בין הצלחה לכישלון.
לסיכום:
קידום עורכי דין בישראל היא מלאכה מורכבת לאור התחרות בסביבת אתרי עורכי דין הרבים. עם זאת, מהניסיון הלא-מועט שלי בקידום עורכי דין, פוטנציאל הצמיחה באמצעות קידום אתרים מקצועי לעורכי דין הוא כמעט בלתי נגמר; נכס אינטרנטי לעורך דין שמקודם בביטויים הנכונים לו, לאורך זמן, עם שימת דגש על דרישות הקידום האורגני העדכניות של גוגל ועם יישום נכון של עוד מספר דגשים מקצועיים שהובאו לעיל – יוצרים לעורך הדין ומשרדו נכס מניב ויצרני, עם החזר עצום על ההשקעה בו – ככל הנראה יותר מכל אפיק קידומי אחר – ויצירת יתרון יחסי נהדר אל מול מתחריו בשוק.
- על הכותב: חי ונושם שיווק עורכי דין באינטרנט מזה למעשה מעשור (ברקע עו"ד), מלווה עורכי דין לחשיפה מתגמלת ברשת תוך שימוש מושכל בכלים מודרניים ואפקטיביים.
קישורים למאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם:
המפתחות לנוכחות מנצחת של עו"ד באינטרנט